Lister - werkgever aan het woord

"We denken het liefst in kansen en mogelijkheden. Dat zie je terug in ons personeelsbeleid. We werken heel bewust met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt." (Arjan Gorsseling)

DuurzaamSociaalDuurzaam (header nieuw)PSO 30 (header nieuw)
Ervaar het gemak
voordelige tarieven
landelijke dekking

Lister - werkgever aan het woord

Lister begeleidt volwassenen met een psychiatrische kwetsbaarheid en/of verslaving. Onderdeel daarvan is het ondersteunen van deze mensen bij het vinden en behouden van passend werk. Lister interviewde Arjan Gorsseling over de kansen en mogelijkheden van passend werk bij SBPost. De volledige folder kun je downloaden onder het artikel.

Artikel Lister - SBPost Nieuwegein

SBPost verzorgt vanuit hun gloednieuwe locatie in Nieuwegein zakelijke post voor het mkb in regio Utrecht. Samen met de hoofdvestiging in Eerbeek verwerken en bezorgen ze tot zo’n dertigduizend brieven per dag. Hun personeelsbestand bestaat voor 85% uit mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Het bedrijf werkt in de regio Utrecht samen met Lister. ‘Een bewuste keuze’, vertelt operationeel manager Arjan Gorsseling. ‘Wij vinden dat mensen met afstand tot de arbeidsmarkt ook een goede baan verdienen.’

Lister magazine

Denken in mogelijkheden

‘We denken het liefst in kansen en mogelijkheden. Dat zie je terug in ons personeelsbeleid. We werken heel bewust met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Onze ervaring is dat deze groep werknemers veel verantwoordelijkheidsgevoel toont en zorgvuldig omgaat met het bezorgen van post. Ze zijn heel loyaal en trouw, en gaan echt voor je door het vuur.’

Samenwerking met Lister

Gorsseling: ‘We werken met meerdere instanties samen, waaronder Lister. De trajectbegeleiders doen een voorselectie voor ons. De kandidaten komen op gesprek en draaien vervolgens een proefdienst. Het werk blijkt vaak veel leuker dan ze vooraf dachten. Na plaatsing proberen we het werk zo passend mogelijk te maken. Denk aan minder lange diensten, in kleinere wijken werken, aanpassingen van het vervoer, zoals de keuze tussen scooter of fiets. Of dat we de te bezorgen post bij hen thuis brengen. Er is veel mogelijk.’

Het begeleiden van deze groep werknemers kost meer tijd. Daar richtte SBPost de organisatie ook op in. Gorsseling: ‘Daarnaast krijgen we loonkostensubsidie. De werknemers worden ook goed begeleid, met de financiën, de thuissituatie, issues met collega’s onderling of de hoeveelheid werk. Het doel is uiteindelijk dat ze doorstromen naar regulier werk.’

Win-win

De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) geeft aan in hoeverre een organisatie meer dan gemiddeld sociaal onderneemt. Het keurmerk richt zich op het meedoen van kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt. SBPost heeft de hoogste certificering gekregen. Dit betekent dat minimaal 30 procent van de werknemers een afstand tot de arbeidsmarkt heeft.

Gorsseling: ‘Daar zijn we natuurlijk hartstikke trots op! En het mooie is: elk bedrijf heeft de plicht om sociaal in te kopen of mensen aan het werk te hebben vanuit de groep mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Als bedrijven of organisaties de post via ons laten verwerken en bezorgen, maken ze óók gebruik van deze plicht. Daarnaast zijn we goedkoper voor onze opdrachtgevers én onze mensen hebben een mooie baan. Mooier kan ik het niet maken. Win-win!

Tekst artikel: Lister

Download folder Lister

Terug
Maak kennis met SBPost

Neem contact op met Jeroen of Erwin.

sales@sbpost.nl 0313 - 670 290
mannen met envelop